Πέμπτη, 25 Σεπτεμβρίου 2008

Καλωσόρισμα Πρωτοετών-Αντιοδηγός Σπουδών 2008

Κι όμως πέρασες, αλλά που; Ένας αντι-οδηγός σπουδών για την χωροταξία

Συνάδελφε πρωτοετή,
Καλωσόρισες. Το παρόν φυλλάδιο δεν είναι απαραίτητο για την συμπλήρωση των προσωπικών σου στοιχείων στην εγγραφή σου, δεν περιέχει χάρτη με τα cool στέκια της πόλης, δεν περιέχει συμβουλές. Εμείς δεν είμαστε εδώ για να σε ξεναγήσουμε στο κτίριο των χωροτακτών μηχανικών ούτε για να σου δώσουμε cd με μαθήματα αλλά ούτε και να σου γνωρίσουμε με τις ντουζίνες φίλων που θα ικανοποιήσουν ψηφοθηρικούς σκοπούς. Εμείς θεωρούμε εσένα τον πρωτοετή χωροτάκτη μηχανικών αρκετά ώριμο, έμπειρο και κατασταλαγμένο άτομο ώστε να πραγματοποιήσεις τα απαραίτητα για την αρχή σου στο πανεπιστήμιο. Είμαστε εδώ για να διεκδικήσουμε μαζί σου και όλοι μας τα αυτονόητα, να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα μας και να προασπίσουμε τα συμφέροντα μας, όλοι μαζί , μέσω του συλλογικού δρόμου, παραμερίζοντας κάθε έννοια ατομικού μονόδρομου για τον οποίο θα σε έχουν πρήξει οι γονείς σου, το σχολείο, τα ΜΜΕ, η ΠΑΣΠ, η ΔΑΠ, ο ΕΚΑΧ αλλά που εσύ θα πρέπει να απαρνηθείς ώστε τελικά να βγούμε όλοι κερδισμένοι.
Μετά από πολλά χρόνια διαβάσματος, πληρωμών σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα, ξενυχτιών για την πλήρωση των στόχων σου, κατάφερες τελικά να μπεις στο Πανεπιστήμιο (γενικά, γιατί είναι δύσκολο να είσαι σίγουρος ότι είσαι στο σωστό μέρος, δύο μήνες μετά το συμπλήρωμα του μηχανογραφικού). Τα πράγματα δεν είναι πολύ διαφορετικά από το σχολείο, μαθήματα, εργασίες, πρόοδοι (η ονομασία γι’ αυτό που μέχρι τώρα ήξερες σαν test).. Η διαφορά έγκειται σε ένα σημείο: στην ελευθερία έκφρασης λόγου, στην ελεύθερη βούληση.
Παρόλο που και τα σχολεία παρέχουν άσυλο σε όσους βρίσκονται μέσα στα όριά τους, δυστυχώς κανένας μαθητής δεν είναι ενήμερος σε σχέση με τα δικαιώματα που το άσυλο του εξασφαλίζει. Γι’ αυτό και στη νέα αυτή φάση της νεανικής σου ζωής, δικαιούσαι να ξέρεις ότι Πανεπιστήμιο δεν είναι μόνο μαθήματα, μόνο εξετάσεις. Είναι ακριβώς η στιγμή που θα μάθεις να παίρνεις τα πράγματα στα χέρια σου, που θα μάθεις ότι κανένας δεν έχει δικαίωμα αυταρχικότητας απέναντι σου, γιατί είσαι ακαδημαϊκός πολίτης.
Σαν ακαδημαϊκός πολίτης, λοιπόν, καλό είναι να θυμάσαι:
• Τα μαθήματα είναι ακαδημαϊκές διαλέξεις που μπορεί οποιοσδήποτε να παρακολουθήσει
• Οι παρακολουθήσεις των μαθημάτων δεν είναι υποχρεωτικές, γι’ αυτό και παρουσίες-απουσίες δεν πρέπει να λαμβάνονται
• Οι καθ’ έδρας αγορεύσεις και η αυθεντία του καθηγητή ανήκουν πια στο παρελθόν. Αμφισβητούμε την τυποποιημένη γνώση και δε δεχόμαστε άκριτα ότι μας πλασάρουν
• Κανείς δε μπορεί να σου επιβάλλει να αλλάξεις θέση ή να σε αποβάλλει από την αίθουσα
• Κανείς δε μπορεί να σε αναγκάσει να δώσεις το όνομά σου, αν δε θες
• Δε μπορεί κανένας και με κανένα τρόπο να σε προσβάλλει, ανεξαρτήτως της ακαδημαϊκής ή της θεσμικής ιδιότητάς του
• Κατά τη διάρκεια των γενικών συνελεύσεων τα μαθήματα δεν διεξάγονται, σταματούν και δε λαμβάνονται σε καμία περίπτωση απουσίες
Καθώς κατατοπίζεσαι στη σχολή και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, θα πρέπει να γνωρίζεις λίγα πράγματα για τα θεσμοθετημένα όργανα που αφορούν τη σχολή και το Πανεπιστήμιο.
• Φοιτητικός Σύλλογος (Φ.Σ.) Κάθε φοιτητής, μετά την εγγραφή του στη σχολή δικαιούται εγγραφής στον φοιτητικό σύλλογο, χωρίς αντίτιμο και χωρίς αιτήσεις. Η εγγραφή είναι αυτόματη, και με την εγγραφή αυτή σου δίνεται η δυνατότητα ενεργούς συμμετοχής στις Γενικές Συνελεύσεις και σε άλλα δρώμενα του Φ.Σ. Ο φοιτητικός σύλλογος είναι το νόμιμο σωματείο σου που συλλογικά παίρνει αποφάσεις για την υπεράσπιση και την διεκδίκηση των δικαιωμάτων σου.
• Η Γενική Συνέλευση (Γ.Σ.) είναι το ανώτατο όργανο συγκρότησης και οργάνωσης του Φ.Σ., μέσα από τις οποίες λαμβάνονται και θα πρέπει να λαμβάνονται όλες οι αποφάσεις του Φ.Σ. η λειτουργία της είναι αμεσοδημοκρατική, προϋποθέτει δηλαδή ισότιμη συμμετοχή και συζήτηση των μελών του Συλλόγου στη βάση της συνδιαμόρφωσης για την αντιμετώπιση των κοινών μας προβλημάτων. Στη Γ.Σ. έχει δικαίωμα τοποθέτησης κάθε μέλος του συλλόγου, καθώς και μέλη άλλων συλλόγων.
• Γενικές Συνελεύσεις Τμημάτων (Γ.Σ.Τ.) αποτελούνται από τους καθηγητές Δ.Ε.Π. (Διδακτικό Επιστημονικό Προσωπικό) και εκπροσώπους φοιτητών. Οι εκπρόσωποι των φοιτητών εκλέγονται από τη διαδικασία των φοιτητικών εκλογών που γίνονται μια φορά το χρόνο.
• Τα Διοικητικά Συμβούλια (Δ.Σ.) αποτελούν τη «νόμιμη» εκπροσώπηση του Φοιτητικού Συλλόγου, και πολλές φορές τα μέλη των καθεστωτικών παρατάξεων (ΔΑΠ,ΠΑΣΠ,ΠΚΣ,ΕΚΑΧ) τα χρησιμοποιούν για λήψεις αποφάσεων που αφορούν το Φ.Σ. χωρίς να συγκαλούν Γενικές Συνελεύσεις. Κατά τη γνώμη μας, τα Δ.Σ. θα πρέπει να έχουν καθαρά εκτελεστικό χαρακτήρα, και μόνο όργανο λήψης αποφάσεων που αφορούν το Φοιτητικό Κίνημα στη είτε μικροκλίμακα της σχολής είτε σε πανελλαδικό επίπεδο. Δεν μπορούν να αποφασίζουν για εσένα, για εμάς , χωρίς εσένα , χωρίς εμάς.
• Η Σύγκλητος αποτελεί το ανώτατο διοικητικό όργανο του πανεπιστημίου. Αποτελείται από την εκλεγμένη πρυτανεία του ιδρύματος, εκπροσώπους καθηγητών Δ.Ε.Π. και εκπροσώπους φοιτητών από κάθε τμήμα.
Τι είναι η ΧωροΑταξία – Ε . Α . Α . Κ .:
Η χωροΑταξία είναι ένα ανεξάρτητο αριστερό σχήμα εκτός κομματικής «γραμμής», που δρα στα πλαίσια της σχολής προσπαθώντας να εκφράσει το ριζοσπαστικό αριστερό δυναμικό των φοιτητών. Αποτελούμε μια συλλογικότητα όπου δεν υπάρχει ιεραρχία, μπορούν να συμμετέχουν όλοι μέσω της σύνθεσης και της απόψεων, στη διαμόρφωση μιας συλλογικής αντίληψης.
Συμμετέχουμε στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αριστερή Κίνηση ένα μέτωπο που δρα σε πανελλαδικό επίπεδο, συνενώνοντας σε ανώτερο επίπεδο σχήματα και αγωνιστές. Στόχος μας είναι η ενδυνάμωση των αγώνων μας και η αυτοτελής εμφάνιση στο Πανεπιστήμιο της επαναστατικής Αριστεράς, της Αριστεράς των κριτηρίων και των νικηφόρων αγώνων.
Στηρίζουμε τις αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων δίνοντας έμφαση στη σημασία των Γενικών Συνελεύσεων, και είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε μορφή αντιπροσώπευσης των φοιτητών, όταν αυτή υποβαθμίζει τη σημασία της μαζικότητας των συλλογικών αγώνων.

Στα πλαίσια της καθημερινής μας δράσης και παρέμβασης στο τμήμα ερχόμαστε να αντιμετωπίσουμε «μικρούς και μεγάλους κινδύνους», νόμους και θεσμούς, την καθηγητική αυθαιρεσία, τα προβλήματα που έχουν να κάνουν με το αντικείμενό μας. Τα κυριότερα ζητήματα με τα οποία ασχολείται το σχήμα μας, αφορούν:
• Τις Γενικές Συνελεύσεις. Μετά το μεγαλειώδες κίνημα των δύο τελευταίων ετών, η μαζικότητα των Γ.Σ. ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Είναι σημαντικό οι Γ..Σ. να είναι όσο μαζικότερες γίνεται, ώστε κάθε φορά να αποτυπώνεται η πραγματική αντίληψη του Φοιτητικού Συλλόγου.
• Την ανάπτυξη μαζικών νικηφόρων κοινωνικών αγώνων, νικηφόρων κινημάτων για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας ενάντια στο αστικό μπλοκ εξουσίας (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ευρωπαϊκή Ένωση, Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων). Ο νέος νόμος-πλαίσιο (νόμος 3549/06), οι νόμοι για την αξιολόγηση-ΙΔΒΕ-ΔΟΑΤΑΠ, ο νεοψηφισμένος νόμος για τα ΚΕΣ είναι μόνο κάποια από τα κορυφαία ζητήματα με τα οποία το Φοιτητικό Κίνημα έρχεται να αντιπαρατεθεί.
• Τα επαγγελματικά μας δικαιώματα, τα οποία είναι πολύ περιορισμένα σε σχέση με αυτά των άλλων μηχανικών (με εξαίρεση νεοσύστατες σχολές -όπως εμείς, μηχανικοί περιβάλλοντος και μηχανικοί παραγωγής και διοίκησης). Συγκεκριμένα, από τις 27 μελέτες του ΤΕΕ οι μηχανικοί χωτοταξίας έχουν δικαίωμα υπογραφής μόνο τριών:
1. πολεοδομικές μελέτες
2. χωροταξικές μελέτες
3. περιβαλλοντικές μελέτες (δικαίωμα υπογραφής των οποίων έχουν όλοι οι μηχανικοί)
Λαμβάνοντας υπ’όψιν το γεγονός ότι τα 28 από τα 63 μαθήματα του προγράμματος σπουδών μας λογίζονται ως οικονομικά, θεωρούμε ότι δικαιούμαστε υπογραφής οικονομικο-τεχνικών μελετών, καθώς και μελετών ειδικής ανάπλασης, αλλά και συγκοινωνιολογικών μελετών. Τα επαγγελματικά μας δικαιώματα είναι ένα ζήτημα που αφορά το σύνολο της σχολής, πρόθεση όλων μας θα πρέπει να είναι η ενεργή διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας στο ΤΕΕ, με τις αποφάσεις του συλλόγου μας και σε συνεργασία με το σύλλογο αποφοίτων μας.
• Ενδοτμηματικά ζητήματα: μετά την «υπόσχεση» του τμήματος για δωρεάν διανομή υλικοτεχνικού εξοπλισμού για τα μαθήματα του σχεδίου, ερχόμαστε να αντιπαρατεθούμε για άλλη μια φορά με τους εσωτερικούς κανονισμούς της σχολής. Αυτοί είναι:
1. οι κύκλοι σπουδών, που εφαρμόζονται εδώ και χρόνια στο τμήμα και είναι δύο: 1. για μπορείς να δηλώσεις μαθήματα τρίτου έτους θα πρέπει χρωστάς λιγότερα από 5 μαθήματα των δύο πρώτων ετών, 2. για να μπορείς να δηλώσεις μαθήματα τετάρτου έτους θα πρέπει να χρωστάς λιγότερα από 2 μαθήματα των δύο πρώτων ετών
2. περιορισμοί στις δηλώσεις μαθημάτων κάθε εξαμήνου. Από το δεύτερο έτος και μετά, έχεις τη δυνατότητα στην αρχή κάθε εξαμήνου να δηλώσεις ν+3 μαθήματα, δηλαδή τον αριθμό των μαθημάτων του εξαμήνου που έρχεται συν 3 μαθήματα από αυτά που χρωστάς. Αυτό σημαίνει ότι αν χρωστάς πάνω από τρία μαθήματα του αντίστοιχου (χειμερινού ή εαρινού) εξαμήνου, δε θα μπορείς να τα δηλώσεις και να δώσεις εξετάσεις σε όλα, γεγονός που σε συνδυασμό με τους κύκλους σπουδών μπορεί να σημαίνει περισσότερα χρόνια φοίτησης στη σχολή!

Εκτός από τη ΧωροΑταξία-Ε.Α.Α.Κ., υπάρχουν και παρατάξεις που δρουν στα πλαίσια της σχολής. Δυο λόγια γι’ αυτές…
Η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, κυβερνητική παράταξη, προσπαθεί να αναδείξει ως καλά και προς το συμφέρον των φοιτητών τα στοιχεία της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης που προωθεί τα τελευταία 4 χρόνια η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ενώ ταυτόχρονα ταυτίζει τις έννοιες «ανταγωνισμός» και «αξιοκρατία», συντηρητικοποιώντας την πανεπιστημιακή κοινότητα, την έννοια της παιδείας και της μόρφωσης μέσα στο Πανεπιστήμιο. Κερδίζει κόσμο μέσα από party και club, ενώ στις Γενικές Συνελεύσεις εμφανίζεται ως πολέμιος της ανάπτυξης φοιτητικών αγώνων. Η ίδια η ΔΑΠ, η δημοκρατική παράταξη η οποία απέναντι στο μαχητικό φοιτητικό κίνημα παράταξε τους τραμπούκους των νυχτερινών κέντρων, τους μπράβους, τις απειλές, το ξύλο και τελικά τα μαχαιρώματα, της 6ης Ιούνη. Αυτή είναι η πολιτική πρόταση της ΔΑΠ όταν χάνει τον έλεγχο του ήρεμου κλίματος στις σχολές και το ποτάμι του φοιτητικού κινήματος παίρνει ανεξέλεγκτα κι επικίνδυνα πολιτικά χαρακτηριστικά για την κυβέρνηση της ΝΔ.
Η ΠΑΣΠ, παράταξη του ΠΑΣΟΚ (αν και για κάποιο λόγο το αρνείται), έκανε ήδη εμφανή την παρουσία της κατά τις εγγραφές πρωτοετών, όπου προσέφερε «βοήθεια», επιχειρώντας να προσεγγίσει «ψαρωμένους πρωτοετείς» ψηφοθηρικά και προς όφελος της παράταξης. Ευαγγελίζονται την Αριστερά και το Σοσιαλισμό, όταν μεγάλο κομμάτι την παράταξής και του κόμματος στο οποίο υπόκεινται είναι υπέρ της νομιμοποίησης των ιδιωτικών πανεπιστημίων, κατά των καταλήψεων και πολλές φορές αντιπαλεύουν τους φοιτητικούς αγώνες, υποστηρίζοντας την πολιτική του εκσυγχρονισμού του Σημίτη και του Γιωργάκη σε ένα πλαίσιο σοσιαλφιλελυθερισμού.
Η ΠΚΣ, παράταξη του ΚΚΕ, προσπαθεί να «φανεί» αγωνιστική συμμετέχοντας εκ των υστέρων όταν αντιλαμβάνεται ότι χάνει έδαφος, στις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των φοιτητών, ενώ όταν αντιλαμβάνεται ότι έχει χάσει τον «έλεγχο των κινήσεων» των φοιτητών δε διστάζει να αντιπαλεύει τις διεκδικήσεις του φοιτητικού κινήματος, κάνοντας ακόμα και συμμαχίες με τη φοιτητική εκπροσώπηση του αστικού μπλοκ εξουσίας, δηλαδή τη ΔΑΠ και την ΠΑΣΠ! Προσπαθεί να σφετεριστεί το φοιτητικό κίνημα πρεσβεύοντας πάντα απόψεις του αστικοποιημένου πια και ρεφορμιστικού ΚΚΕ, αλλά και της ΚΝΕ. Η στάση της απέναντι στις μαζικές κινητοποιήσεις των φοιτητών, έχουν πλέον φανεί ξεκάθαρα καθώς πρεσβεύει την επανασύσταση της ΕΦΕΕ, ένα απονεκρωμένο όργανο το οποίο όταν λειτουργούσε συνευρίσκονταν οι αιρετοί όλων των παρατάξεων ανάλογα με το ποσοστό που είχαν λάβει στις φοιτητικές εκλογές, αποφασίζοντας για τους φοιτητές και το φοιτητικό κίνημα χωρίς το φοιτητικό κίνημα. Είναι ουσιαστικά πολέμιος των νικηφόρων κινημάτων, των κοινωνικών αγώνων που μπορεί να ξεφύγουν από τον κομματικό της έλεγχο, εμφανιζόμενη ουσιαστικά ως πολέμιος των κινημάτων.
Τέλος έχουμε τον νεοσύστατο ΕΚΑΧ (Ενιαία Κίνηση Ανεξαρτήτων Χωροτακτών), σχήμα που δηλώνει ανεξαρτησία από τους κομματικούς μηχανισμούς και λόγος δημιουργίας του είναι κατά βάση η τοποθέτηση πάνω σε ζητήματα που αφορούν τη σχολή, καθώς και η αντιπολίτευση – προσβλητική, προσωπική και απολίτικη επίθεση στο σχήμα της χωροΑταξίας-Ε.Α.Α.Κ.. Ιδεολογική τοποθέτηση δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής, γεγονός που λειτουργεί υπέρ του ΕΚΑΧ, αφού δίνεται έτσι η δυνατότητα ψηφοθηρίας με βάση τις προσωπικές σχέσεις-φιλίες. Τέτοιες ανεξάρτητες δυνάμεις τόσο πανελλαδικά όσο και στη σχολή μας εμφανίζουν καθαρά δεξιά χαρακτηριστικά κοντράροντας κάθε προσπάθεια ανάπτυξης κοινωνικών αγώνων με βαθύ και επικίνδυνο πολιτικό περιεχόμενο.
Θα σε προσεγγίσουν με σκοπό να αποσπάσουν την ψήφο σου αναφέροντας πως ήταν είναι και θα είναι για πάντα φίλοι σου, θα σου αυτοπαρουσιαστούν ως οι καλύτεροι διαχειριστές της διοίκησης του συλλόγου, πως είναι οι καλύτεροι φοιτητές και πως όταν τελικά εκλεγούν θα κάνουν τα πιο γαμάτα πάρτυ, τις καλύτερες εκδρομές και τις πιο πλούσιες ημερίδες. Θα είναι άξιοι συμπαραστάτες των καθεστωτικών λογικών των ΔΑΠ, ΠΑΣΠ, ΠΚΣ, Δ.Σ.ιτών –ο καθένας με τον τρόπο του και ο καθένας για τους λόγους του- για παρεμπόδιση μιας νέας έκρηξης των φοιτητικών και γενικότερα των νεολαιίστικων ριζοσπαστικών αγώνων.
Βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου οι διαστάσεις της κοινωνικής μας ζωής χειροτερεύουν συνεχώς. Τα πληττόμενα στρώματα πλέον αυξάνονται πιο πολύ από ποτέ αφού μέσω των συνεχών αναδιαρθρώσεων (σε εκπαίδευση , εργασία, περιβάλλον) η ζωή μας χειροτερεύει συνεχώς. Σε ένα σύστημα όπου τα πάντα εξαρτώνται από τα κέρδος, το οποίο συναντάς σε οποιαδήποτε πτυχή της ζωής σου, οι ευνοημένοι του συστήματος ευνοούνται περισσότερο και οι υπόλοιποι χαντακώνονται σε ολοένα χαμηλότερο βιοτικό επίπεδο. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. με την συνεργασία της «συμπολίτευσης» του ΠΑΣΟΚ και υπό τις οδηγίες της Ε.Ε. αρχίζει νέο γύρο επίθεσης εναντίον των πληττόμενων κομματιών της κοινωνίας. Μέσα σε ένα σκηνικό παγκόσμιας οικονομικής κρίσης (οικονομικοί κολοσσοί οδηγούνται σε συγχωνεύσεις και πολλές φορές οριστικό κλείσιμο, η τιμή του πετρελαίου ανεβοκατεβαίνει σαν ανελκυστήρας, το χρηματιστήριο Αθηνών χάνει 40% από την αρχή του έτους), ένα σκηνικό παντελούς παρουσίας της διαφθοράς (σκάνδαλο Siemens, σκάνδαλο Ζαχόπουλου και αυθαιρεσίες υπουργών) και μια γενικότερη εμφάνιση της κρίσης του συστήματος, παρατηρείται προσπάθεια από όλους τους κοινωνικούς ετέρους των ευνοημένων και του κεφαλαίου να ξεφύγει το σύστημα από αυτή την κρίση. Όλα τα ΜΜΕ, οι κυβερνήσεις και οι επιχειρηματίες κάνουν έκκληση προς όλους για λύτρωση των ιδανικών τους κυρίως στον οικονομικό και κοινωνικό τομέα. Η κυβε΄ρνηση της ΝΔ προσπαθεί να προσπεράσει την κρίση αυτή ανοίγοντας ένα νέο γύρο επίθεσης. Θεσπίζει νέα φορολογικά μέτρα (η γενιά των 700 ευρώ χρεώνεται με 1000 ευρώ επιπλέον το χρόνο ενώ αναγνωρίζονται τα μπλοκάκια εργασίας), ολοκληρώνει την εκπαιδευτική αναδιάρθρωση (ψήφισε το νομοσχέδιο για τα ΚΕΣ το καλοκαίρι στο θερινό τμήμα της Βουλής υπό τον φόβο του φοιτητικού κινήματος), προωθεί τις νέες ελαστικές σχέσεις εργασίας, προσπαθεί να εφαρμόσει την αντιασφαλιστική μεταρρύθμιση και ψηφίζει το γενικό χωροταξικό σχέδιο αειφόρου και βιώσιμης ανάπτυξης (όπου αποτελειώνει ό,τι έχει μείνει όρθιο στο περιβάλλον).
Έτσι, βρισκόμενος εδώ στο πανεπιστήμιο προέρχεσαι από ένα σχολικό βίο όπου οι μεταρρυθμίσεις το έχουν μετατρέψει σε εξεταστικό κάτεργο (σχολείο-αγγαρεία με καμιά ουσιαστική παροχή αληθινής γνώσης) όπου μπορεί να αγωνίστηκες μπορεί και όχι κόντρα στην κατάσταση αυτή. Εισάγεσαι στο πανεπιστήμιο, μέσω εξεταστικών ,οικονομικών και ταξικών φραγμών. Σε ένα πανεπιστήμιο κανονική επιχείρηση. Το επιχειρηματικό πανεπιστήμιο, όπου η γνώση θυσιάζεται στο βωμό του κέρδους και της επιχειρηματικότητας. Και που αυτή την κατάσταση έρχεται να ολοκληρώσει η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Ένα ποτ πουρί από νόμους (αξιολόγηση, ινστιτούτα διά βίου εκπαίδευσης, νέος νόμος πλαίσιο, οδηγία 3605-νομοσχέδιο για τα ΚΕΣ) που συνολικοποιείται και δημιουργεί τους όρους ώστε το πανεπιστήμιο να λειτουργεί σαν μια κερδοφόρα καλοκουρδισμένη επιχείρηση. Το πτυχίο σου δεν σου εξασφαλίζει δικαιώματα στην εργασία, δεν είναι ενιαίο και χτυπιέται συνεχώς από τον κατακερματισμό και την διάσπαση των γνωστικών αντικειμένων. Πλέον το πτυχίο δεν αποτελεί προϋπόθεση για εύρεση εργασίας. Πρέπει να εξασφαλίσεις και μεταπτυχιακό και διδακτορικό. Κι εξερχόμενος από όλη αυτή την περιπέτεια είσαι σε μια βάναυση διαδικασία εξασφάλισης εργασίας για να έχεις μια αξιοπρεπή ζωή. Και καταλήγεις όντας αναλώσιμος, απασχολήσιμος, ανασφάλιστος εργαζόμενος να έχεις έναν μισθό 700 ευρώ, καμία ασφάλιση, περικοπή των εργασιακών και κοινωνικών δικαιωμάτων. Είσαι ένα μικρό γρανάζι στη μηχανή του συστήματος όπου δεν έχεις χρόνο ούτε καν για τις πραγματικές – βιολογικές σου ανάγκες (πλέον δεν γίνεται λόγος για τις δευτερεύουσες…)
Απέναντι σε όλα αυτά εσύ πρέπει να πάρεις την κατάσταση στα χέρια σου και να απαντήσεις. Να παραμερίσεις τον δρόμο της ατομικότητας και να οργανώσεις την δράση σου μέσω των συλλογικών διαδικασιών, μέσω τω νικηφόρων κοινωνικών αγώνων. Η ΕΑΑΚ δεν σε προσεγγίζει για να σε αρπάξει από τα χέρια των άλλων αλλά γιατί με εσένα, τον διπλανό σου, με όλους μας θέλει να δημιουργήσει τους όρους συγκρότησης φοιτητικού κινήματος. Και αυτό το κάνει από την αρχή της ανάπτυξής της.
Η ανάπτυξη και δράση της αντικαπιταλιστικής, ανεξάρτητης, επαναστατικής Αριστεράς στα πανεπιστήμια, της Ε.Α.Α.Κ.: Τα σχήματα της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αριστερής Κίνησης γεννήθηκαν μέσα από τις μεγαλειώδεις νεολαιίστικες κινητοποιήσεις του 1990-91 και αποτελούν το πλέον επιτυχημένο μόρφωμα της επαναστατικής αριστεράς στα πανεπιστήμια. Τα σχήματα της ΕΑΑΚ είναι πολιτικό - συνδικαλιστικές συλλογικότητες που δρουν σε κάθε σχολή με αυτοτέλεια και αποτελούν το βασικό κύτταρο της ΕΑΑΚ. Λόγω της αναγκαιότητας για ενιαία συντονισμένη παρέμβαση στο ελληνικό πανεπιστήμιο, τα σχήματα συντονίζονται ανά πόλεις αλλά και πανελλαδικά μέσα από το πανελλαδικό τους διήμερο. Αντιπαρατίθενται σε όλη τη γραμμή της αστικής πολιτικής, την οποία αντιμετωπίζουν με μία συνολική αντικαπιταλιστική οπτική σε σχέση με τα κύρια μέτωπα της ταξικής πάλης στην ελληνική κοινωνία (αναδιάρθρωση σε εκπαίδευση και εργασία, καταστολή, ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις κλπ). Αναζητούν τους δρόμους μιας ευρύτερης αμφισβήτησης του τρόπου με τον οποίο ένας νέος σήμερα ζει και σπουδάζει, και αντιπαραβάλλουν ένα πρότυπο αγωνιζόμενου νέου, απέναντι στα κυρίαρχα πρότυπα. Παλεύουν για ένα φοιτητικό κίνημα ανεξάρτητο, αμεσοδημοκρατικό, αντικυβερνητικό και νικηφόρο, που θα συγκρούεται με κάθε όψη της κυβερνητικής επιλογής, θα δημιουργεί τις δικές του μορφές οργάνωσης, αυτοτελείς και ανεξάρτητες από την κατεστημένη πολιτική των εκπροσώπων και των επιτελείων.
Η Ε.Α.Α.Κ. έδωσε τη μάχη πολλές φορές μέσα στις Συνελεύσεις και τα συντονιστικά, ώστε το κίνημα να υιοθετήσει ριζοσπαστικές και κινηματικές πρακτικές , παρά τα αναχώματα που έβαζε διαρκώς η ρεφορμιστική και η διαχειριστική αριστερά. Η Ε.Α.Α.Κ. συνέβαλλε στην οργάνωση του κινήματος, με αμεσοδημοκρατικών μορφών οργάνωση του κινήματος (Συντονιστικές Επιτροπές), προωθήσαμε μια λογική ενιαίας δράσης όλων των Συλλόγων μέσα από το Συντονιστικό Γενικών Συνελεύσεων και Καταλήψεων σε ΑΕΙ κ ΤΕΙ. Με οδηγό τις αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων των Συλλόγων, το Συντονιστικό χαράζει έναν βασικό, ενιαίο και αγωνιστικό βηματισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του κινήματος.
Η Ε.Α.Α.Κ. προέβαλλε επιτακτικά την ανάγκη το φοιτητικό κίνημα να αναζητήσει και να συντονιστεί με τους φυσικούς του συμμάχους, τον κόσμο της εργασίας, με πραγματικούς και όχι φαντασιακούς όρους. Το πολιτικό πλαίσιο αναδείκνυε τη σύνδεση των εξελίξεων στην εκπαίδευση με αυτές στους χώρους δουλειάς, διαμόρφωνε κοινά αιτήματα πάλης, ενώ τα Συντονιστικά απεύθυναν συνεχές αγωνιστικό κάλεσμα στα εργατικά Σωματεία να μπουν στον αγώνα και στις ομοσπονδίες να κηρύξουν απεργίες, παρά την προδοτική αδιαφορία και εχθρική στάση των τελευταίων. Καθοριστική ήταν η συμβολή των σχημάτων της ΕΑΑΚ στην οικοδόμηση ενός συμπαγούς πανεκπαιδευτικού μετώπου των φοιτητικών Συλλόγων με όλες τις συνδικαλιστικές οργανώσεις της εκπαίδευσης, των φοιτητών με τους δασκάλους, τους καθηγητές 2βάθμιας και 3βάθμιας.
Απέναντι στην ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης και την προσπάθεια εφαρμογής της οι δυνάμεις της ΕΑΑΚ, σε αυτή τη φάση των έντονων κοινωνικών διεργασιών, πρεσβεύουν τη συνολική αναμέτρηση με την κυβέρνηση σε όλα τα μέτωπα της επίθεσης. Είναι η μαζική και μαχητική εμφάνιση του εργατικού και νεολαιίστικου κινήματος και ο μαζικός πολιτικός εκβιασμός που μπορεί να ανακόψει την αντεργατική εκστρατεία του κεφαλαίου και να διεκδικήσει τη βελτίωση των όρων ζωής της πλειοψηφίας και όχι τα εναλλακτικά σχέδια διακυβέρνησης – ενσωμάτωσης και διαχείρισης του ΣΥΝ ή η κομματική συσσώρευση δυνάμεων για τη «λαϊκή εξουσία» του ΚΚΕ. Ο νόμος για τα ΚΕΣ που ψηφίστηκε το καλοκαίρι από την κυβέρνηση και υποτίθεται σύμφωνα με την επιχειρηματολογία της ότι στόχο έχει την «αξιολόγηση» και τη θέσπιση κανόνων ίδρυσης και λειτουργίας των ΚΕΣ, ουσιαστικά στην πράξη αναγνωρίζει τα κολλέγια σαν εκπαιδευτικά ιδρύματα (κάνοντας το διαχωρισμό σε τυπική και άτυπη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση), ενισχύοντας τον πολυκατακερματισμό της εκπαίδευσης και ανοίγοντας το δρόμο για την επαγγελματική ισοτίμηση τους με τα ελληνικά πτυχία. Απέναντι στην εφαρμογή του νομοσχεδίου για τα ΚΕΣ(Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών) εμείς προτάσσουμε μια συνολική απάντηση του πανεολαιίστικου κινήματος που θα απαντάει με πολιτικούς όρους εκβιάζοντας πολιτικά την κυβέρνηση ζητώντας την κατάργηση όλων των νομοσχεδίων για την εκπαίδευση μέσω συνελεύσεων-διαδηλώσεων-καταλήψεων και αναδεικνύοντας την ανάγκη για ενιαία πανεπιστημιακή εκπαίδευση, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν. Μία εκπαίδευση που θα ξεκινάει από το ενιαίο 12χρονο σχολείο με τον μαθητή να έχει ελεύθερη πρόσβαση στο πανεπιστήμιο (χωρίς ταξικούς και εξεταστικούς φραγμούς. Εισαγόμενος σε έναν ενιαίο φορέα πανεπιστημιακής (χωρίς διαχωρισμούς σε ΑΕΙ-ΤΕΙ-ΚΕΣ-ΚΕΚ-ΙΕΚ) όπου θα υπάρχουν γνωστικά αντικείμενα αντίστοιχα των κοινωνικών αναγκών με ενιαία πτυχία με όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα εξασφαλισμένα. Το πτυχίο αυτό θα είναι η μοναδική προϋπόθεση για την εξασφάλιση της εργασίας. Μία συντεχνιακή απάντηση όπου θα ζητούμε απλά και μόνο κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων για τους αποφοίτους των ΑΕΙ και οι υπόλοιποι των ΚΕΣ και ΤΕΙ να μην εμφανίζονται πουθενά θα αποφέρει καταστροφικά αποτελέσματα στη σπουδάζουσα νεολαία.
ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΓΙΑ:
• Απόσυρση της κοινοτική οδηγίας, του νόμου για τα ΚΕΣ. Κατάργηση του αντιδραστικού, αντί – εκπαιδευτικού και αντιδημοκρατικού νόμου – πλαίσιο της επιχειρηματικοποίησης και της πειθάρχησης των αγωνιζόμενων φοιτητών.
• Να καταργηθούν οι νόμοι για Αξιολόγηση, ΙΔΒΕ, ΔΟΑΤΑΠ.
• Αύξηση των δαπανών για όλες τις εκπαιδευτικές ανάγκες και ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ των διδάκτρων ΣΕ ΟΛΑ τα μεταπτυχιακά προγράμματα.
• Απόσυρση του νόμου για τα μετατυχιακά, που επιβάλλει τους κύκλους σπουδών και την επιχειρηματική λειτουγία των μεταπτυχιακών. Ανυπακοή και απεμπλοκή από την διαδικασία της Μπολόνια, τις ευρωπαϊκές συμφωνίες για την εκπαίδευση, και τον ΚΕΧΑΕ
• Ενιαία πανεπιστημιακή εκπαίδευση για όλους με ένα ενιαίο πτυχίο και μία σχολή ανά γνωστικό αντικείμενο. Πλήρη επαγγελματικά, εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα κατοχυρωμένα στο ενιαίο πτυχίο. Κατάργηση των ΚΕΣ, ΚΕΚ, ΕΕΣ και κάθε μεταδευτεροβάθμιας βαθμίδας, κόντρα στην πολυδιάσπαση και τον ατομικό δρόμο που επιβάλλουν στη νεολαία. Καμία διαδικασία πιστοποίησης έξω από το πτυχίο. Όχι στη διάσπαση των σπουδών σε 2 ή 3 κύκλους. Οι μεταπτυχιακές σπουδές να αφορούν αποκλειστικά προγράμματα διδακτορικού κύκλου.
• Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση για όλους, σε όλες τις βαθμίδες. Κατάργηση κάθε ιδιωτικής – επιχειρηματικής εκπαίδευσης και των διδάκτρων. Κατάργηση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά. Ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ-ΤΕΙ και γενικά στη γνώση και την έρευνα χωρίς ταξικούς και οικονομικούς φραγμούς.
• Καμία επιχειρηματική δραστηριότητα στα πανεπιστήμια. Έξω οι εταιρείες από τις Σχολές. Έξω οι Σχολές από εταιρείες. Όχι στον προϋπολογισμό λιτότητας και φορομπηξίας.
• Όχι στη βάση του ¨10¨ για εισαγωγή στη τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ενιαία δημόσια και δωρεάν 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση για όλους.
• Για μόνιμη και πλήρη δουλειά για όλους. Για μείωση των ωρών εργασίας με ταυτόχρονη αύξηση των αποδοχών ενάντια στις ελαστικές σχέσεις εργασίας ,την ανεργία και την στυγνή εκμετάλλευση των νέων αποφοίτων ΑΕΙ - ΤΕΙ και ΛΥΚΕΙΩΝ. Ανυποχώρητος αγώνας για να μην επιτρέψουμε να είμαστε η γενιά των 700 και 800 ευρώ, η γενιά των κατεδαφισμένων ασφαλιστικών δικαιωμάτων.1400 κατώτερος βασικός μισθός. Ακύρωση της συλλογικής σύμβασης εργασίας της ξεφτίλας και της φτώχειας που υπέγραψε η ΓΣΕΕ.
• Κατάργηση όλων των κύκλων σπουδών. Κατάργηση των περιοιρσμών στις δηλώσεις μαθημάτων. Ναμπορούμε να δηλώνουμε όλα τα μαθήματα που χρωστάμε κάθε φορά. Οι τελειόφοιτοι να μπορούν να δηλώνουν μαθήματα του εαρινού στο χειμερινό και μαθήματα του χειμερινού στο εαρινό(1 μάθημα3 φορές τον χρόνο). Ν+άπειρο σε κάθε έτος για όλους μας. Δεν θεωρούμε ότι πρέπει να διδασκόμαστε όλα τα μαθήματα για να τα ξαναδηλώσουμε. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ – ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ.
• Όλη η εξουσία στις Γενικές Συνελεύσεις

«Αυτοί που μας θέλουν πειθαρχημένους και υποταγμένους θα μας βρουν μπροστά τους…»

ΧΩΡΟΑΤΑΞΙΑ Ε.Α.Α.Κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: